Vilde kvinder mørke toner: Om køn og musik | Svendborg Bibliotek

Vilde kvinder mørke toner: Om køn og musik

Vilde kvinder mørke toner

- af Anya Mathilde Poulsen

Anya Mathilde Poulsen tager dig i denne bog med på en musikhistorisk opdagelsesrejse gennem den tidlige blues, country, gospel og klassisk musik. Herfra spindes en rød tråd frem til punkrocken og nutidens helt store musikstjerner med feministisk slagkraft. Det er en forholdsvis ukendt verden, der træder frem, når man læser om de tidlige stærke, banebrydende kvinder, der på forskellig vis gør op med stereotype forestillinger mænd og kvinders rolle i musikken.

Bogen er virkelig godt vinklet og trækker også linjer til og inddrager eksempler fra kunstens verden samt de litterære strømninger, der gjorde og gør sig gældende. På den måde giver Anya Mathilde Poulsen en dybere forståelse for musikkens udtryk og de overvejelser, konflikter, inspirationskilder, der ligger til grunds. Bogen har et imponerende noteafsnit og forfatteren er både velargumenteret, velformuleret og skarp, uden at sproget bliver hverken tungt eller akademisk. Stoffet er med andre ord utrolig godt formidlet, og hvis du er bare en smule interesseret i musikhistorie eller debatten om køn, eller begge dele, bør du læse denne bog.

Dorte

Anya Mathilde Poulsen gæster Svendborg d. 10. maj
Se mere her: Vilde kvinder, mørke toner | Svendborg Bibliotek

Anya Mathilde Poulsen: Vilde kvinder, mørke toner : om køn og musik