Undervejs af Tom Buk-Swienty | Svendborg Bibliotek

Undervejs af Tom Buk-Swienty

Det er en virkelig dejlig bog om Dronningen og hendes liv indtil 1972, fortalt af Dronningen selv til Tom Buk-Swienty.

Den detalje giver for mig en oplevelse af at sidde til fortælletime på Amalienborg, for jeg er ikke i tvivl om, at det er Dronningens egne ord og formuleringer T. B. S bruger i bogen.

Formuleringer med mange finurlige nuancer og gode beskrivende sætninger.

Som man har kunnet opleve i diverse udsendelser om og med Dronningen, så har hun humor og blik for detaljen.

Vi kommer helt tæt på både små og store begivenheder, som de er oplevet af Dronningen.

F.eks. fortællingerne om da Dronning Ingrid kørte galt med børnene, da Dronningen kommer på kostskole i England og alt hemmelighedskræmmeriet omkring Prins Henriks første møde med sine kommende svigerforældre. Og mange andre fine fortællinger om livet bag murene på slottene.

Jeg glæder mig til efterfølgeren om tiden efter 1972 og frem.

Fem store kroner fra mig.

Karen

Margrethe II: Undervejs : erindringer 1940-1972
Af Margrethe II (2021)
Erindringsbog om dronning Margrethe, der beskriver tiden fra barndommen til og med hendes kroning, fortalt af dronningen selv til Tom Buk-Swienty. For voksne læsere med interesse i danmarkshistorie og kongehuset