Pigen i violinen af Knud Romer | Svendborg Bibliotek

Pigen i violinen af Knud Romer

Pigen i violinen

Nu skal du høre et eventyr. Eller læse det. For Pigen i violinen, Knud Romers tredje roman er noget så fantastisk som et tragisk eventyr om en pige, der vier sit liv til musikken.

Og bogen er fuld af musik. Fra violinbyggernes bankeslag på træerne i Østrig (er der musik i, kan der bygges violiner af dem) over hovedpersonens første rytmiske fægtekamp med familiens metronom, via Salzburg til musikkonservatoriet i Wien, musikkens by.

Sproget er musikalsk forførende og tager læseren med gennem både dur og mol fra den ene stærke scene til den næste. Skildringen af hovedpersonens bofælle, udlejeren Iris, som har viet sit liv til mindet om sin mand, en verdensberømt pianist, som forlod hende, er dybt tragisk, men morsom i sin kælen for detaljen.

Ligesådan er fortællingen om pigens ulykkelige, livsfornægtende stræben mod det sublime undertiden også skæg og altid sprudlende fortalt. Af pigen selv, men umiskendeligt af Romer, historiefortælleren.

Nanna

Knud Romer: Pigen i violinen
Af Knud Romer (2021)
Historie om musikkens og kunstens forførelse, veje og vildveje. En musikalsk og filosofisk skæbnefortælling med flere lag, der henvender sig til alle romanlæsere