Mikkel Frey Damgaard: Sørgekåben | Svendborg Bibliotek

Mikkel Frey Damgaard: Sørgekåben

Sørgekåben

Hvem er dine forældre, og hvem var de, før du blev født? Hvem er du selv, og hvorfor er du blevet, den du er?

Det er den slags spørgsmål Mikkel Frey Damgaard reflekterer over i denne bog, der tager udgangspunkt i hans egen fars dramatiske og sørgelige selvmord.

Forfatteren er i sit daglige virke journalist og forsøger med journalistens metoder at opklare et ellers mørklagt kapitel i familiens historie.

Mange ting er glemt og fortrængt, og det gør ondt at bringe dem frem i dagens lys.

Men man mærker som læser, at det er er en absolut nødvendighed ikke mindst for Mikkel Frey Damgaard selv. Og måske er det derfor at bogen virker så stærk og forløsende og hverken er dyster eller deprimerende læsning.

Der udpeges ingen skyldnere, men bogen rummer stor indsigt i menneskets til tider destruktive sind og handlinger.

Dorte

Mikkel Frey Damgaard: Sørgekåben : en fortælling om fædre, sønner, sommerfugle og min fars selvmord
Journalisten Mikkel Frey Damgaards (f. 1978) personlige beretning om sin fars selvmord, da Mikkel var 8 år. Frygten for selv at blive syg og begå selvmord ligger som en angst i hans liv. Som et led i at bearbejde traumet og angsten, vil han blive klogere på familiens fortid og farens selvmord

Udgivet: Mandag 30. november 2020 • Opdateret: Mandag 30. november 2020