J.R.R Tolkien: Julemandens breve | Svendborg Bibliotek

J.R.R Tolkien: Julemandens breve

Julemandens breve

Faderen til Ringenes Herre giver sig ud for at være julemand.

Denne julebog har en skøn forhistorie.

Forfatteren J.R.R. Tolkien (Ringenes Herre) levendegjorde julen på den mest fantastiske måde for sine fire børn. Hver jul sendte han breve til dem i julemandens navn. I ord og billeder beskrev ”julemanden” sit hus og sine venner, og hvad der skete af dramatiske og morsomme begivenheder på Nordpolen. Det første af disse breve kom i 1920, da den ældste søn var tre år gammel og det fortsatte de med de næste tyve år mens børnene voksede op.

Brevene, som var frankeret med et særligt Nordpols frimærke, var rigt dekorerede og skrevet med en lettere bølget/krøllet skrift - julemandens egen selvfølgelig. ”Julemandens Breve” indeholder femten eksempler på disse smukke breve, men for læserens skyld er de vidunderlige og sjove historier gengivet i en mere læsevenlig tekst.

Brevene fortæller bl.a. om, hvordan alle rensdyrene løb løbsk og spredte julegaver ud over hele egnen. Om hvordan klodsmajoren Nordpols bjørn klatrede op ad Nordpolen (en fysik pæl/spids) og faldt gennem taget og ned i julemandens spisestue. Om hvordan han tændte Nordlysfyrværkeriet for to år på én gang og braget rystede stjernerne løs. Om hvordan der blev krig med plagsomme horder af trolde, der boede under julemandens hus, og meget, meget mere.

Bogen egner sig til højtlæsning for børn i alderen fem år og op. Den kan ikke helt bruges som ”kalenderbog”, da der kun er femten breve, men så er det heldigt at biblioteket har mange andre gode julehistorier for store og små man kan supplere med.

En rigtig dejlig julebog, der varmt kan anbefales.

Umiddelbart har bogen kun én fejl; alle ved jo, at julemanden bor i Grønland – ikke Nordpolen!

Anne

J. R. R. Tolkien: Julemandens breve (Ved La Touche Andersen, Andersen og Lyderik)
Gennem 23 år fra 1920 skriver julemanden hver december et brev med skitser til forfatterens fire børn. Han fortæller om sin ven og hjælper Nordpolsbjørn og om livet på Nordpolen
Emneord: jul julemanden