Begyndelser af Carl Ove Tiller | Svendborg Bibliotek

Begyndelser af Carl Ove Tiller

Begyndelser

Hvis man med en sætning skulle beskrive denne roman, var det med denne: ”Livet må leves forfra og forstås bagfra”.

Selve kronologien i romanen er nemlig omvendt.

Hovedpersonen er Terje. Far, ægtemand søn, miljøforkæmper og et temmelig ubehageligt menneske.

Terje ligger på sygehuset efter at have forsøgt at begå selvmord. Ved hans side sidder hans

ulidelige mor og søster, som skændes over en bagatel, som de plejer at gøre.

Hvorfor blev at hans liv som det blev og hvad har formet ham. Alt det får vi afdækket når vi bevæger os baglæns til hans ungdom og barndom.

Terje elsker kun to mennesker i sit liv og det er konen og datteren. Alle andre støder han fra

sig med sin sarkasme og ubehagelige bemærkninger.

Bogen lyder meget deprimerende, men den er gennemsyret af sort humor. Flere gange sad jeg og klukkede af grin, selv om jeg ikke synes jeg burde gøre det.

Tiller er aktuel med trebindsværket ”Indkredsning”, som er blevet kaldt et hovedværk i norsk litteratur.

Anne

Carl Frode Tiller: Begyndelser : roman
Den voksne mand Terje ligger på hospitalet efter han har forsøgt at tage sit eget liv. Så springer vi først to dage tilbage i tiden, så en måned og senere hen to år, tre år osv. indtil vi møder drengen Terje

Udgivet: Mandag 23. maj 2022 • Opdateret: Mandag 23. maj 2022