Kaplevej 97 af Lilian Munk Rösing | Svendborg Bibliotek

Kaplevej 97 af Lilian Munk Rösing

Kaplevej 97

I denne lille dejlige, kærlige og let barndomsmelankolske bog kommer vi helt tæt på tre vidunderlige kvindeskikkelser.

De er forfatterens tre mormødre (den ene er mormor, de to andre er mormorens søstre) og under fællesbetegnelsen ”Kaplerne” udgør de en hel verden af tryghed, omsorg og kvindelig gesjæftighed for barnet og den voksne fortæller, Lilian.

Kaplerne lever, et på overfladen, helt almindeligt liv omgivet af almindelige ting, optaget af almindelige gøremål på en villavej i Virum. Men set gennem Lilians øjne er Kaplevej en eventyrlig verden fyldt af besjælede ting, livsvigtige traditioner, riter og myter, med kolossal betydning for hele hendes måde at være i verden på.

Det er måden man laver mad på ved forskellige lejligheder og altid med respekt for tradition, råvarer og håndværk. Det er måden man klæder sig på, under stilfuld hensyntagen til kropsmål, alder og årstid. Det er farven på køkkenlåger og taburetter, duften af bagværk og måden man pynter til jul.

Det er en bog, som fortæller alt om hvad det vil sige at knytte sig til mennesker og hvad erindring er lavet af: ting, farver, lyde, dufte og stemninger. Læs den og bliv mindet om alt det, du selv gerne vil huske og huskes for.

Nanna

Lilian Munk Rösing: Kaplevej 97 : et essay
Forfatteren genbesøger sin mormors hus, hvor denne boede med sine to søstre. I minderne vandrer forfatteren fra værelse til værelse og genkalder sig fortidens liv og prægning. For læsere med kærlighed til essays, erindringer og biografier

Udgivet: Fredag 10. december 2021 • Opdateret: Fredag 10. december 2021