Kupé nr. 6 af Rosa Liksom | Svendborg Bibliotek

Kupé nr. 6 af Rosa Liksom

Kupé nr. 6

I kupé nr.6 på den lange togrejse fra Moskva til Mongoliet sidder de dér, manden og pigen – en ung kvinde.

Hun er tavs og ramt af kærlighedssorger. Han er brovtende og grænseoverskridende. Gennem hans talestrøm og hendes tanker, får vi hver deres historie og ikke mindst får vi historien om et Sovjetunionen i opløsning.

Vi er i 1986 Men mest af alt får vi en helt vidunderligt skrevet fortælling. Fuldstændig efter mit hoved – med lugte, afsky, saltagurker, mandens store bidder af hele rå løg og glas med stærk varm the brygget på togets samovar! Nogle steder skrevet med en rytme – en slags opremsen, så man i sproget fornemmer togets rytme hen over skinnerne. Det er SÅ godt.

Tina

Rosa Liksom: Kupé nr. 6
Af Rosa Liksom (2013)
En ung, finsk kvinde og en midaldrende russer kører i samme kupé med tog gennem det iskolde Sovjet i midten af 1980'erne. Den lange rejse fører dem gennem mange fortællinger og et land på sammenbruddets rand