Hundeparken af Sofi Oksanen | Svendborg Bibliotek

Hundeparken af Sofi Oksanen

Hundeparken

Sofi Oksanen er kendt for sine barske bøger som på ingen måde ligger fingrene imellem når de svageste bliver udnyttet. Enden af samfundet eller af stærke økonomiske kræfter.

I ”Hundeparken” er hendes tema det hun, helt åbent, kalder fertilitetsindustrien.
Her bliver kvinder og især deres æg betragtet som en handelsvare.

Vi møder Olenka mens hun sidder i en park og kigger på en lille familie. Far, mor, to børn – en dreng og en pige. De lufter deres hund og det gør de fast på samme tid, så det bliver en vane for hende at kigge på dem.
Ved siden af hende sidder en anden kvinde. En kvinde Olenka absolut ikke har lyst til at møde.
Olenka holder ellers lav profil og forsøger at klare sig igennem en lidt barsk tilværelse med rengøringsjobs.
Hun har tidligere arbejdet i et fertilitetsbureau men noget gik galt og nu indhenter fortiden hende.

Hundeparken er velkomponeret og med en handling der ganske barskt er vævet sammen med skildringer af menneskeskæbner på samfundets bund og i eliten efter Sovjetunionens sammenbrud.

Sifi Oksanen er fra Finland (hun er finsk – estisk) men skriver også her om et Estland og Ukraine præget af Sovjet.
God, men absolut ikke munter læsning.

Vil du høre mere om Rugemødre i Ukraine, kan jeg anbefale podcasten ”Baby på bestilling”.
Find den på dr.dk

Tina

Sofi Oksanen: Hundeparken : roman
Af Sofi Oksanen (2021)