Ordblindeuge 40: Personalet anbefaler | Svendborg Bibliotek

En gotisk gyser
En klassiker
En sag for Sherlock Holmes

Vi er i 1800-tallet i England. Sir Charles Baskerville bliver fundet død på heden.
Rundt om ham ses spor af en kæmpestor hund. Det puster liv i et gammelt sagn om Baskervilles hund.

Sagnet beretter om den forbandelse, der hviler over Baskerville-slægten.
Nu står arvingen Henry Baskerville for tur, han er i stor fare. Folk på egnen har både set og hørt hunden fra helvede, der hyler grumt og lyser i mørket. Det er svært at tro, at der er en naturlig forklaring.

Sherlock Holmes og Dr. Watson kæmper med livet som indsats for at indsamle data til sagens opklaring. Beviser, der kan afsløre, at den sande forbryder er et menneske af kød og blod.

Historien skræmte livet af mig, som barn, da jeg hørte den som lydbog, og nu hvor jeg har læst den som voksen kan jeg se, at dens uhygge består i, at virkelighed og overtro smelter sammen.

Bogen er en sand klassiker. Den er genfortalt både som film, tv-serie og graphic novel.
Derudover findes den som lydbog og bog i mange udgaver, fx en version, der gør den lettere at læse. Plot og spænding er det samme uanset format.

Læs den hvis du tør.

Dorte

A. Conan Doyle: Baskervillehunden
Af A. Conan Doyle (2010)