Svendborg Biblioteks strategi for bæredygtighed | Svendborg Bibliotek

Svendborg Biblioteks strategi for bæredygtighed

baeredygtigt_bib_nyhed.jpg

I 2015 vedtog FN´s medlemslande Sustainable Developmet Goals, FNs 17 Verdensmål for Bæredygtig udvikling og herunder 169 delmål. Målene forpligter alle 193 medlemslande til en mere bæredygtig fremtid mod 2030. Alle må forholde sig og tage del i FN´s Verdensmål for bæredygtig udvikling – også Svendborg Bibliotek.

Bæredygtigt bibliotek

Svendborg Bibliotek vil sammen med Svendborg Kommune og relevante aktører være en aktiv medspiller og tage del i arbejdet for en mere bæredygtig verden. Arbejdet for bæredygtig udvikling skal afspejles i vores virke og aktiviteter rettet såvel udad mod borgerne som indad mod vores organisation.

❖ Som bibliotek og kulturinstitution er samtlige Verdensmål relevante at beskæftige os med.
❖ Som arbejdsplads finder vi det særligt relevant at fokusere på: mål nr. 3: Sundhed og trivsel, mål nr. 4: Kvalitetsuddannelse, og mål nr. 12: Ansvarligt forbrug og produktion. (Disse tre understøtter Svendborg Kommunes bæredygtighedsstrategi).

Borgerrettet indsats

Gennem kvalificeret formidling vil vi øge borgernes viden og indsigt i de komplekse problemstillinger for de 17 verdensmål og styrke borgernes oplevelse af handlemuligheder for en mere bæredygtig verden. Dette forpligter organisationens ledelse og medarbejdere ifht. kompetencer og formidlingsformer.

❖Derfor udvikles bibliotekets temaformidling, så den understøtter verdensmålene

Organisationsrettet indsats

Vi tror desuden på at sunde, glade og kompetente medarbejdere stimulerer udviklingen af både formidling og organisation i en bæredygtig retning. Medarbejdernes trivsel og kompetencer er afgørende for bibliotekets virke.

❖ Personalet tilbydes efteruddannelse, som understøtter bæredygtig udvikling enten organisationsrettet eller formidlingsmæssigt.

Aktivisme

Biblioteket vil aktivt søge og gribe muligheder for at bidrage til mål som ikke umiddelbart er en del af vores kerneopgave.

❖ Bl.a. skal 25 % af vores udearealer beplantes med vilde blomster, buske eller træer fra 2020 og frem mod 2030. Se mere her

❖ Vi indgår i og understøtter samarbejder, hvor vi med vores kerneopgaver bidrager til at fremme bæredygtig udvikling.
     Se mere under projekter.

Svendborg Bibliotek vil:

❖ Være en bæredygtig arbejdsplads
❖ Være videns- og væksthus for bæredygtig udvikling
❖ Have sunde, kompetente og kreative medarbejdere

Af: na

Udgivet: Lørdag 2. april 2022 • Opdateret: Fredag 1. december 2023