Ordblindeuge 40: Personalet anbefaler | Svendborg Bibliotek

Ordblindeuge 40: Personalet anbefaler

Radio Klima

Radio Klima af Dorthe Schou - en kortroman for de 10-14 årige

Asta og Pil er bekymret for klimaforandringerne i verden. De vil gerne selv gøre noget, men hvor langt skal man gå i kampen for klimaet?

Veninderne Asta og Pil på 14 år synes ikke de voksne gør nok for at stoppe klimaforandringerne.

De beslutter, at de selv må gå aktivt ind i klimakampen og finder en demonstration de vil deltage i.

Til demonstrationen møder de Tue, som inviterer dem med i en klimaaktivist gruppe. Pils far er ikke begejstret for Pils deltagelse i klimakampen. Han synes de unge skal passe deres skole.

Pigerne er ikke helt enige om, hvor langt de vil gå for at redde klimaet og de sætter deres venskab på prøve. Er det i orden at gøre noget ulovligt? Man kan jo ikke komme i fængsel, når man er under 15 år.

Radio Klima er en del af serien ”Små mellem rum”, som er kortromaner for de 10 – 14-årige. Bøgerne i serien er lavet ud fra, hvad børn på mellemtrinnet ønsker at læse om og er alle sammen med lavt lixtal. Radio Klima har lixtal 11.

Radio Klima rammer lige ind i tiden og det er spændene at følge de to veninders forskellige overvejelser om hvordan og hvad man selv kan gøre for klimaet.

Christina

Dorte Schou: Radio klima
Af Dorte Schou (2023)
Veninderne Asta og Pil går aktivt ind i klima-kampen, men de er ikke enige om, hvor langt de skal gå. En spændende letlæst historie til de 10-13-årige