Forår i Tjernobyl af Emmanuel Lepage | Svendborg Bibliotek

Forår i Tjernobyl af Emmanuel Lepage

Forår i Tjernobyl

1986 sker det, der ikke må ske. Reaktor nr. 4 i Tjernobyl-atomkraftværket eksploderer.

Det er den værste ulykke nogensinde i atomkraftens historie, og radioaktivt materiale spredes til store dele af Europa. Det er med andre ord en miljøkatastrofe af uset størrelse.

20 år senere beslutter en gruppe tegnere sig for at besøge det sted, hvor ulykken fandt sted. Hvorfor? Fordi de vil dokumentere, hvordan landskabet og ikke mindst befolkningen har lidt under katastrofens efterveer.

Det bliver en rejse ind i mørkets hjerte, hvor strålingen udgør en konstant fare. Men det bliver også en rejse ind i et overraskende smukt landskab og et møde med en befolkning, der overlever på trods af alle odds.

En smuk og tænksom læseoplevelse om en af det 20. århundredes værste miljøkatastrofer.

Asbjørn

Emmanuel Lepage: Forår i Tjernobyl
Af Emmanuel Lepage (2021)
En gruppe kunstnere besøger Tjernobyl 20 år efter katastrofen. De forventer at finde goldt og ødelagt landskab, men overvældes af naturens skønhed og den varme modtagelse fra landsbybeboerne. For alle historeinteresserede og yndere af tegnekunst