Voksbarnet og Hekseflod | Svendborg Bibliotek

Voksbarnet og Hekseflod

Voksbarnet - Hekseflod

Tilfældigvis læste jeg disse to bøger lige efter hinanden. I begge bøger huserer en voksdukke og begge bøger handler om heksejagten i 1600-tallet.

Voksbarnet af Olga Ravn handler om hekseforfølgelserne i Danmark

Historien bygger på virkelige hændelser i 1600-tallets Aalborg, hvor den unge adelskvinde Christenze Krukow bliver anklaget for trolddom sammen med de kvinder, hun indgik i et arbejdsfællesskab med.

Historien bliver fortalt af en voksdukke, som Christenze har lavet/født.

Sproget er smukt og poetisk og en nydelse at læse

Olga Ravn har gjort en stor research og har brugt lang tid på at studere historiske dokumenter og sagsakter. Dette vidner den meget spændende og omfattende litteraturliste, der er bagest i bogen, om.

Flere af dokumenterne bliver gengivet ( i uddrag) i deres oprindelige form i romanen .

Lyt også til Podcast serien “ Kvinde kend din historie” hvor der er et afsnit hvor Olga Ravn fortæller om tilblivelsen af romanen og hendes livslange fascination af hekse.

Hekseflod af Margaret Meyer handler også om hekseforfølgelse, bare i England i stedet.

I 1645 bliver jordemoder og urtekvinde Marta Hallybread anklaget for trolddom.

Hun er en respekteret kvinde i den lille landsby Cleftwater i East Anglia, hvor hun bor.

Marta er stum, højst sandsynligt fordi hun har været ude for en traumatisk oplevelse i sin barndom

Hekseforfølgelserne har hærget i hele landet, men nu er de nået til den lille landsby. Marta hjælper et vanskabt barn til verden og får straks skylden for barnets tilstand.

Det er ud over at være en god historie også et fantastisk detaljeret og sanseligt tidsbillede af en lille landsby i England i 1600-tallet, skrevet i et smukt og lyrisk sprog.

Anne S.

Udgivet: Torsdag 29. februar 2024 • Opdateret: Torsdag 29. februar 2024