Ugens anbefaling | Svendborg Bibliotek

Ugens anbefaling

Foto:Litteratursiden

Der er masser af plot-twists i Vedsøs imponerende roman, der er første bind i en serie, der foregår i Danmarks jernalder.

Hovedpersonen er den unge kvinde Snehild, der skal finde sin plads blandt magtsyge mænd og kvinder, utilregnelige alfer og kløgtige jætter. Spændingsniveauet er højt, blodet flyder, og hovedpersonerne er lige så uforudsigelige som hos George R. R. Martin.

Snehild fødes i en forrygende snestorm, hvor hendes landsby er under angreb, og hendes mor, den medicinkyndige Asdis, må flygte ud af byen, selvom hun er ved at gå i fødsel. Hun bliver fundet af jættekvinden Hyrrokin, der hjælper Asdis med at føde sin datter i stormen.

Snehild vokser efterfølgende op med sin mor i byen Himlinge, der hører under kongedømmet Sialand, hvor kong Tormod og dronning Grid regerer. Asdis er urtekyndig og har blandt andet hjulpet dronningen flere gange. Men ypperstepræstinden Ragnfrid er voldsomt jaloux på Asdis og vil gøre alt for at slippe af med hende. Snehild oplever oftere og oftere at få voldsomme syner, som hun ikke kan kontrollere, så hendes mor beslutter, at Snehild, da hun er 12 år, skal lære at tyde runer samt at kæmpe.

Snehild sendes i kamptræning sammen med kongens tvillingesønner, Aslak og Roald, der på alle måder er forskellige som nat og dag. Da byen angribes af sygdommen muspelsot, der kræver mange dødsofre, overbeviser Ragnfrid kongen om, at sygdommen kan fordrives, hvis der ofres en pige, der endnu ikke er fyldt 13 år. Ragnfrid peger selvfølgeligt på Snehild. Snehild ved, at en ypperstepræsts syner ikke kan anfægtes, så Asdis må hjælpe hende med at flygte. Under sin flugt og sin vej frem mod at blive vølve, knytter Snehild bånd med stærke allierede.

Anne-Marie Vedsø Olesen er velbevandret i nordisk mytologi, og selvom hun er utrolig grundig og ikke undlader mange detaljer, bliver fortællingen aldrig kedelig. Hun fletter blandt andet sagnet om Idun, der bortføres af jætten Tjasse, og historien om tilblivelsen af Asgårds mur ind i Snehilds liv. Man er ikke i tvivl om den enorme research, der ligger bag bogen, både kultur og landskaber fremstår knivskarpt. Meget lig ’Game of Thrones’, og trilogien Ravneringene af Siri Pettersen.

For alle Anne-Marie Vedsø Olesens bøger gælder det, at hun er virkelig dygtig til at opbygge overbevisende og sympatiske karakterer, så man må overgive sig, hvad enten man kan lide at bevæge sig mellem virkeligheden og det overnaturlige eller ej. Hun jonglerer rundt med genrerne, og hendes romaner er kulørte på den helt rigtige måde. Bind to må rigtig gerne snart komme.

Skrevet for Litteratursiden af skribent, Jette Holmgaard Greibe.

Anne-Marie Vedsø Olesen: Vølvens vej - Snehild : roman
Serie:
Første bind i en episk fortælling fra jernalderen om den unge vølve-kvinde Snehild og hendes vej til indflydelse og gudernes gunst. For læsere af historiske romaner og stærke kvindeskildringer
Anne-Marie Vedsø Olesen: Månen over Øen
I en verden hvor månen er udslettet og menneskeheden afhængig af supernettets multistimuli, lever Hypatia. Hun er hverken afhængig eller konstant koblet op på supernettet. Det giver hende adgang til den surrealistiske Øen, hvor alt vendes på hovedet
Anne-Marie Vedsø Olesen: Lucie : roman
Fantasy. Lucie er et ca. 1000 år gammelt kannibalistisk vandvæsen. Sammen med den synske aktiespekulant Casper og den fugletalende religionshistoriker Martin, drager hun på pilgrimsfærd i Norge, hvor hun i sin tid kom fra
Anne-Marie Vedsø Olesen: Mordersken : roman
Serie:
Madeleine Montdidier bliver uddannet som morderske ved sultanens hof i Konstantinopel, og hun bliver en vigtig brik i magtkampene først i Osmannerriget og senere i Frankrig. Vil hun få opfyldt sit største ønske om at blive genforenet med sin datter?
Emneord: historie mordere
Anne-Marie Vedsø Olesen: Bastarden
Serie:
Madeleine de Montdidier er nået frem til kong Philip II's hof, men hun har mange fjender på grund af sin kærlighed til kongens halvbror Juan af Østrig. Hvem kan hun stole på?
Anne-Marie Vedsø Olesen: Dronningens dame : roman
Serie:
Madeleine er hofdame hos dronningemoderen Catherine af Medici, og da hun samtidig forelsker sig i hovedfjenden, lederen af huguenotterne Louis, bliver hendes loyalitet sat på prøve. Hvem kan og tør hun stole på?
Anne-Marie Vedsø Olesen: Gudernes tusmørke : roman
Serie:
Seth er i sit vilde liv nået nutidens Tyskland og en opsætning af Wagners opera Parsifal. Igen forelsker han sig glødende, og hvirvler sine omgivelser ind i et guddommeligt oprør mellem godt og ondt
Anne-Marie Vedsø Olesen: Tredje Ikaros
Serie:
Da den genfødte egyptiske gud Seth i London møder den danske maler Victoria, går en række skæbnessvangre begivenheder i gang, som ender med det endelige opgør mellem Seth og den lille Horus, født af Heloise, og den eneste der kan frelse verden fra Seths amokløb

Af: jva

Udgivet: Mandag 10. januar 2022 • Opdateret: Mandag 10. januar 2022