Syv søstre sad af Karin Michaelis | Svendborg Bibliotek

Syv søstre sad af Karin Michaelis

Dekorativt billede

Karin Michaëlis´ brevroman fortæller med syv forskellige stemmer om syv forskellige kvindeliv i Danmark og omegn for et århundrede siden. Det er skarpt, vittigt og lyslevende skrevet.

Én er operasangerinde. Sanselig, musikalsk og drevet af en passioneret følg-dit-hjerte-logik på tværs af samtidens forventninger, ind og ud af ægteskaber og faretruende tæt på kanten. En anden er jordemoder. Slagfærdig og altid på kvindernes, de fattiges og (de uægte) børns side. En tredje er kunsthistoriker. Observerende, klog og selvforsørgende på trods.

De øvrige fire søskende er blot borgerligt gift. Med alt hvad det kunne indebære af social magt og følelsesmæssig afmagt. De syv søstre skriver breve til hinanden. på kryds og tværs og gennem hele deres voksne liv. Kærlige breve, hadefulde breve, breve, der fortæller sandheder og breve, der holder livsløgnene i live.

Det er helt forrygende læsning, mættet med handling, stemning og sansninger - som disse nu formuleres af de respektive stemmer.  Det er ikke så lidt af et skæbnegalleri, der folder sig ud for læseren, der bliver en slags sandhedsvidne til, hvordan de syv søstre vælger at fortælle historien om sig selv og det liv, der er deres.

De syv kvindeliv holdes på plads af et samfund, der stiller et meget begrænset handlerum til rådighed for dem. Her sad de syv søstre så og græd og grinede og levede og skrev. Og historiefortælleren Karin Michaëlis fortalte det hele videre på en vidunderligt skarp, vittig og lyslevende måde i denne stærkt anbefalelsesværdige roman. Sådan får de syv søstre - og deres medsøstre - stemmer, der kan høres dengang som nu.

Udgivet: Mandag 3. februar 2020 • Opdateret: Tirsdag 18. februar 2020