Stjernernes knitren af Jon Kalman Stefansson | Svendborg Bibliotek

Stjernernes knitren af Jon Kalman Stefansson

Stjernernes knitren

Endnu en fabelagtig god bog fra Kalman Stefanssons hånd.

Den er lige så langsom i fortællestilen som hans andre bøger og mindst lige så smuk.

En syvårig dreng mister sin mor. Sammen med sin hær af tinsoldater forsøger han at overkomme den nye hverdag, med farens nye kone og savnet efter moderen.
Sjældent har jeg læst så fintfølende og rørende om en drengs sorg.

Trods det barske tema er bogen lun og humoristisk med anekdoter fra hverdagslivet i Reykjavik, hvor børn kan være heldige at få et varmt stykke wienerbrød af bager Bødvar. Endvidere får vi de mest fantastiske historier fra drengens bedsteforældres og især oldeforældres ungdom i byen.

”Stjernernes knitren” er allerede én af mine yndlingsbøger.

Tina

Jón Kalman Stefánsson: Stjernernes knitren
En syvårig dreng har mistet sin mor, og da han en morgen opdager en kvinde komme ud fra farens soveværelse, flygter han ind i en eventyrlig parallelverden, hvor familiens historie udspiller sig. En rørende og poetisk roman om sorg, tab og om at høre sammen. For læsere af islandsk og poetisk litteratur

Udgivet: Onsdag 5. januar 2022 • Opdateret: Onsdag 5. januar 2022