BESØG FILMSTRIBEN

NYT! Fra 1. marts 2024 indføres forskellige kvoter afhængig af hvilken måned vi er i:

• 4 point pr bruger/pr måned i marts, april, maj, juni, juli, august, september, oktober.
  • 8 point pr bruger/pr måned i november, december, januar, februar.

Fjernleje (Adgang hjemmefra)
Der er hjemmeadgang til et bredt udvalg af spillefilm, dokumentarfilm og kortfilm indenfor mange emner udvalgt af en redaktør på DBC A/S (Dansk Bibliotekscenter).
Du kan streame film hjemme hos dig selv, hvis du er borger i Svendborg Kommune og tilmeldt som låner på biblioteket. Lånetiden er 48 timer.

Dine  point pr. måned kan du fordele mellem forskellige hovedkategorier af film:

• Film og udvalgte dokumentarfilm med almindelig spillefilmslængde: 4 point
  • Dokumentarfilm over 30 minutter: 3 point
  • Kort-, dokumentar- og animationsfilm op til 30 minutter: 2 point
  • Kort-, dokumentar- og animationsfilm op til 15 minutter: 1 point

Det betyder, at hvis du f.eks. ønsker at se korte animationsfilm, får du flere lån ud af den samme månedlige kvote af lån, end du hidtil har fået.

Se ubegrænset film med tjenesten Filmstriben på biblioteket. Der er andet indhold end på fjernleje, fortrinsvis kort- og dokumentarfilm udvalgt af redaktører på det Danske Filminstitut. Du kan se filmene på din egen medbragte enhed med biblioteksnetværk ikke på bibliotekets computere  i biblioteksrummet.

Vejledning:

1. Se film hjemme fra egen computer via fjernleje.filmstriben.dk. Klik på den film, du vil se, og log ind med dit bibliotekslogin.
  2. Du skal være bosiddende i Svendborg Kommune for at benytte Filmstriben hjemmefra.
  3. Chromecast film fra pc, Mac, Android- eller Apple-enheder via appen Filmstriben.
  4. For at se film på iPhone eller iPad, hent appen Filmstriben.
  5. For at se film på Android, hent appen Filmstriben.
  6. Filmstriben virker i Google Chrome, Firefox, Edge og Safari. Hvis du oplever grå skærm, skal du rydde din cache i browseren.
  7. På fjernleje.filmstriben.dk låner du filmen i 48 timer og kan se den flere gange, stoppe den, spole og genstarte på den samme computer eller enhed.

Du kan søge:

• Fritekst f.eks. filmtitel
  • Avanceret på: Genre (thriller, drama, komedie, undervisning osv.), emne, personer og anbefalet alder
  • Filtrere en søgning på: Genre, årstal, kategori (animation, dokumentar, kortfilm, novellefilm og spillefilm) og anbefalet alder
  • Browse i indholdet f.eks. efter de 100 nyeste film, temaer, nyheder, kategorier, børn & unge

Filmstriben laver løbende nye spændende temasider og nyheder med anbefalinger.

Teknik

Filmene kan kun afspilles fra danske IP-adresser.

Filmene leveres som streaming på pc/mac. Alle browsere kan benyttes efter opdateringen af teknikken med en HTML5 webplayer. Dog anbefales det at man ikke benytter Explorer.

Hvis du oplever grå skærm, når du vil afspille en film, skal du rydde cachen i browseren.

Se mere om de tekniske krav her.

Filmstriben på mobile enheder

IOS: Filmstriben app downloades fra App Store. App’en fungerer som en spejlside til hjemmesiden med de velkendte browse og søgemuligheder, og afspilleren er integreret heri.

Tekniske krav til ios app: Ios version 10.3 og op. Kan anvendes på 3G/4G og wi-fi. Husk at opdatere app'en til nyeste version ellers virker den ikke.

Android: Filmstriben app hentes fra Google Playbutikken. App’en fungerer som en spejlside til hjemmesiden med de velkendte browse og søgemuligheder, og afspilleren er integreret heri.

Tekniske krav til android app:  version 6.0 eller nyere. Hvis der chromecastes fra app'en, skal man selv aktivere underteksterne. Der arbejdes på en løsning.

Filmstriben app på TV skærm

Med app'en Filmstriben, som kan hentes i App Store, kan du med AirPlay via et Apple TV få Filmstriben op på din TV skærm. Har du et Apple TV 4 eller et Apple TV 4K kan du finde Filmstriben app i Apple TV App Store.

Chromecast: Det er nu muligt at chromecaste fra pc/mac og mobile enheder gennem chrome browseren. Du skal have forbindelse til din Chromecast enhed, før du kan vælge Chromecast i playeren.

OBS: I nogle tilfælde kan du opleve at underteksten ikke er placeret korrekt. Det vil blive rettet.

Fra januar 2019 er det også konstateret, at der kan Chromecastes direkte fra Ios app'en. Android er under udvikling.

Du kan:

• Tilmelde dig Filmstribens nyhedsbrev, så er du altid opdateret på nye og spændende film

ekurser logo

ekursus om Filmstriben