Codenames, brætspil | Svendborg Bibliotek

Codenames, brætspil

Codenames

Et spil med associationer, ordspil og retninger.

Når to hold skiftes til at gætte, hvad spionmesterens ord er relateret til, skal du tænke igennem alle 25 kort på brættet og se, om de passer. Som spionmester skal man finde et ord, der rammer så mange af ens holds farvede ord på brættet, men man skal være på vagt over for den sorte kryds, for hvis dit hold rammer den, taber ens hold med det samme.

Codenames er et meget fint partygame, der er fordele, som at skulle være kreativ, ah-momentet og sjov med en gruppe der kender hinanden, dog kan det også spilles med folk man ikke kender, med det forbehold at de måske har helt andre associationer til ordene. Samtidig har spillet også nogle bagdele, det kan tage langt tid for spionmesteren at finde et godt ord og gættene fra holdene kan ligeledes tage lang tid, ydermere kan folks forskellige associationer gør spillet svært med ord der kan passe til flere.

Alt i alt er Codenames et sjovt brætspil som tager, hvis man spørger boksen, et kvarter, dog spillet med fulde hold og nogle svære ord godt komme tættere på en halv time. Et sjovt spil, specielt med nogle gode/sjove ord-associationer, så nu er spørgsmålet hvilket 3 ord på brættet passer til ordet Sejlads?

Andreas, Praktikant

: Codenames (Dansk udgave)
(2015)
Spil. Selskabsspil. To rivaliserende spionchefer kender den hemmelige identitet på 25 agenter. Deres holdkammerater kender kun agenterne ved deres kodenavne. I Codenames dyster to hold om at se, hvem der først kan få kontakt med alle deres egne agenter. Og alle forsøger at undgå snigmorderen