Vi anbefaler: Hvornår er det i morgen? | Svendborg Bibliotek

Vi anbefaler: Hvornår er det i morgen?

Hvornår er det i morgen
Foto:Privat

I "Hvornår er det i morgen?" undersøger samfundsforsker Ivan Krastev pandemiens paradokser og stiller de spørgsmål, vi ikke må glemme at stille midtvejs på vores vandring gennem den største internationale krise i nyere tid.

Samfundsforsker, Ivan Krastev, blev opfordret til at skrive sine tanker om Covid19, og tak for dette esseayiske lille værk.

I et bredt og skarpt rids formår han at sætte den historiske, demokratiske og globaliserede verden ind i en forståelig kontekst for vores nu-og allestedsværende Coronakrise.

Ivan Krastev skriver i sin bog: ..."Engang i marts 2020 i anden uge af min COVID-19-isolation sendte en ven mig et sjovt Venn-diagram. Det bestod af 12 overlappende cirkler, der hver især repræsenterede en kendt dystopi. Alle de berømte var der: 1984, Fagre nye verden, Tjenerindens fortælling, A Clockwork Orange og Fluernes herre. I det lille felt, de alle havde til fælles, stod der: "Du er her". Og det er vi unægteligt - vi gennemlever alle disse mareridt på én gang."... side 11.

Krastev stiller de spørgsmål, vi er nød till at forholde os til. På globalt, nationalt, lokalt niveau og rent menneskeligt. Hvad har vi råd til at stille i udsigt til erhvervslivets overlevelsestilskud nationalt og europæisk? Eller dynamikken mellem generationerne, som påvirkes af at coronavirussen er aldersdiskriminerende.... "Selvom COVID-19 er langt farligere, når den smitter gamle mennesker, er det den yngre generation, der vil komme til at lide mest under pandemien økonomiske eftervirkninger."

Bogen har givet mig lidt mere indsigt i, hvordan verden er forbundet og hvordan det hele er et cirkulært værk af tilbagevendende pandemier, kriser og kollaps. Ikke kun til en dystopisk nedtur, men også med mulighed for at gøre andet og tænke nyt. For vores verden er ændret og det er og har været med tragiske konsekvenser. Nu skal vi bygge op igen.

Bogen er kun på 108 sider, men spækket med bl.a. indsigt over alverdens ledere, pandemihistorie og økonomiske overvejelser

Nu vil jeg sætte mig i toget og iføre mig mit mundbind. God bedring til Verden og god dag til dig.

De kan bestille bogen på Svendborg Bibliotek ved at klikke på linket: www.svendborgbibliotek.dk.

Forfatteren har også skrevet:

Ivan Krastev (f. 1965): Efter Europa
Samfundsforskeren Ivan Krastevs (f. 1965) analyse af hvordan flygtningekrisen og migrationen afslører en ødelæggende krise med risiko for hele Den Europæiske Unions opløsning

Af: jva

Udgivet: Lørdag 22. august 2020 • Opdateret: Lørdag 22. august 2020