Projektets formål var at udvikle, kvalificere og udmønte en målrettet social indsats, med fokus på samskabelse imellem Svendborg Kommunes dagtilbud, Svendborg Bibliotek og Frivilligområdet.

Indsatsens formål var at mindske betydningen af negativ social arv ved at styrke udsatte børns læring og trivsel. Projektet skulle konkret styrke børn i udsatte positioners sproglige udvikling og spirende læselyst, herunder styrke forældres deltagelse i deres børns sproglige udvikling i hjemmet.

Projektets målgruppe var en børnegruppe i alderen 3-6 år fra Svendborg Kommunes 8 dagtilbud med mange børn i udsatte positioner.

Støtte til projektet blev bevilget af Socialstyrelsens pulje for en periode på 3 år - 2019-2022

Bliv læseven

I dag hjælper Frivillige Læsevenner flersprogede børn i dagtilbud med støttende aktiviteter, der kan fremme barnets sproglige udvikling.

• Du bliver tilknyttet et børnehus i Svendborg Kommune
• Du vil lave sproglige aktiviteter, som dialogisk læsning med et barn eller en ille børnegruppe i børnehuset
• Du vil blive klædt på til at kunne lave sproglige aktiviteter og dialogisk læsning med børnene
• Du vil blive en del af en engageret frivilliggruppe, der er tovholdere for den frivillige aktivitet i børnehuset.
• Der vil være løbende frivilligmøder med sparring og et samarbejde med Svendborg Kommunes Interkulturelle Team.

Kontakt frivillig tovholder på Læseven-tilbuddet Birgit Jørgensen:

kvalitetsuddannelsemindre_ulighed

Af: ala