Anne Lise Marstrand-Jørgensen: Sorgens grundstof | Svendborg Bibliotek

Anne Lise Marstrand-Jørgensen: Sorgens grundstof

Dekorativt billede

Romanen er en 200 års finurlig, fantastisk og forunderlig historisk fortælling med et strejf af mytologi.

Du skal have tid til at læse denne bog. Den er perfekt til ferien hvor du ved, at du ind imellem har plads til fordybelse. At læse er en rejse ind i et ofte ukendt terræn.
Sorgens og længslens følelse kender vi alle. Historielærdommen har vi også alle. Disse to elementer er afgørende og sammenhængskraften i denne bog.
Vi bliver ført fra skabelsesberetningen og grundlaget for befolkningsvandringer med et kvantespring, direkte ind i året 1814 i Wien og gennem hundredvis af sider frem til slutningen der foregår i 2015 i Jordan.

Det er en 200 års finurlig, fantastisk og forunderlig historisk fortælling med et strejf af mytologi. I handlingen følges tre hovedpersoner, i hver sin tidsalder, der bliver udstyret med sorgens grundstof og derigennem skal træffe nogle sjældne livsvalg.

Karaktererne er en jødisk forretningsmand, en armensk antikvitetshandler og slaveefterkommeren Grace. Hovedpersonerne mødes, trods de lever i forskellige tidsaldre, også i bogen og gennem sorgfølelsen får de en forståelse for hinanden.

En af konklusionerne jeg har taget med mig fra læsningen er, at sorg og længsel er universelle følelser og noget, der binder os sammen og gør afstanden mellem mennesker forsvindende lille.

Jeg kan også varmt anbefale Dronningen af Saba og Kong Salomon af samme forfatter der kan opleves på Svendborg Bibliotek tirsdag den 17. april, kl. 19.30.

/ Berit Sandhold Jacobsen

Anne Lise Marstrand-Jørgensen: Sorgens grundstof : roman
Roman om forfølgelse og folkedrab i Europa fra Wienerkongressen i 1814 gennem det 20. århundredes storpolitiske begivenheder og krige. Jødiske Ben, armenske Hanob og slaveefterkommeren Grace er via et magisk muldvarpeskind nærmest udødelige, og de bliver vidner til de voldsomme begivenheder
Anne Lise Marstrand-Jørgensen: Dronningen af Saba & Kong Salomon : roman