Anna Jacobina Jacobsen | Svendborg Bibliotek

Anna Jacobina Jacobsen

AnnaJacobinaJacobsen
Foto:jacobina.dk

Kulturministeriets Illustratorpris går i år til den magiske illustrator Anna Jacobina Jacobsen for den ordløse billedfortælling 'Ø'

Anna Jacobina Jacobsen, født 1971, er uddannet illustrator fra Danmarks Designskole.

Siden Anna Jacobina Jacobsen debuterede som børnebogsillustrator i 2013, har hun illustreret mange værker.

Ofte titler med et indholdsmæssigt tvist, heriblandt bøger af Tina Sakura Bestle og Mette Vedsø.
Hendes nyeste værk 'Baglænsk' er en smuk og rørende fortælling om tiden 'der læner sig fremad', om at blive gammel og dø.
En bog for både børn og voksne!

Motiveringsteksten fra Kulturministeriets Illustratorprisudvalg for børne- og ungdomsbøger for indstillingen af 'Ø':

’Ø’ er Anna Jacobina Jacobsens formidable, pantomimiske billedfortælling om en pige, der finder en havfrue i en sardinæske. Vi er i eventyret og overgangsfortællingernes univers, og Anna Jacobina Jacobsen formidler glæde og ængstelse gennem et enkelt farvevalg og tynde blyantsstreger. Illustrationerne, der er båret af mørkegrå blyantstreger, samt flader af grøn og rosa, udtrykker en smuk stoflighed og sanselighed. ’Ø’ er et imponerende gennemarbejdet værk fra de detaljerede skraveringer til den stilsikre variation i perspektiv og beskæring og med en åbenhed, som betyder, at historien kan fortælles på flere måder.

Se hendes arbejde her: https://jacobina.dk/

og lån bøgerne her:

Anna Jacobina Jacobsen: Ø
Billedbog. En pige bor i et træhus alene på en ø. En dag åbner hun en dåse med sardiner og finder en lille havfruepige mellem fiskene. De bliver venner
Anna Jacobina Jacobsen: Baglænsk
Billedbog. Sylvesters bedstefar Aage synger på sidste vers. Da Aages gamle krop bliver til et træ, siger det "klik!" og han kravler ud af kroppen som en ung dreng. En dreng der vil lege med sin barndomsveninde Esther
Tina Sakura Bestle: Bogen om Blom
Skildpadden Blom holder enormt af hjemmebagte boller med syltetøj og måneskinsbade. En dag møder hun en lille larve som hun inviterer med hjem. De har det så skønt, men så forsvinder larven og Blom er alene. Kommer hendes lille nye ven tilbage igen?
:

Mette Vedsø, Anna Jacobina Jacobsen: En pige med pigsko
Billedbog. Der var engang en pige, der elskede pigesko. Men da forældrene bliver skilt, må pigen søge trøst hos et stort træ. Her indser hun, at hun nu må ønske sig nogle pigsko for at stå fast og slå rødder
Tina Sakura Bestle: Hund
Billedbog. Rosas far opfatter Rosa som en hund. Hun tvinges i et hundekostume og skal vinde præmier til hundeshow. Da hun ikke gør det, efterlades hun i byen helt alene. Hun adopteres af kvinden Johanne, der tager sig godt af hende

Af: nj

Udgivet: Onsdag 3. april 2019 • Opdateret: Onsdag 3. april 2019