Velkommen til klimakrisens tidsalder! | Svendborg Bibliotek

Velkommen til klimakrisens tidsalder!

Dekorativt billede
Foto:Colourbox

Uge 39 er årets klimauge i Svendborg Kommune og Svendborg Bibliotek sætter fokus på den litteratur, som forsøger at fremstille og diskutere klimaforandringernes nye verden.

v. Michael Karlsson Pedersen

Hvilken tid lever vi i? Indlandsisen og isen på Antarktis smelter, havene stiger og er fyldt med mikroplast, dyrearter uddør hurtigere og hurtigere, den massive rydning af regnskovene fortsætter, Jorden synes at kvæles i CO2.

Det er faktisk kommet så vidt, at forskere har foreslået, at den geologiske tid, vi lever i, skal døbes den antropocæne tidsalder – dvs. den menneskelige tidsalder (’antropos’ er græsk for menneske) – fordi menneskeheden siden den industrielle revolutions afhængighed af fossile brændstoffer nu påvirker Jordens tilstand på så afgørende og omfattende en måde, at den ikke mere kan tænkes uden os.

Denne krisetid har selvfølgelig også sat sig som et vigtigt tema i den samtidige danske såvel som udenlandske litteratur, som dog behandler den på mangfoldigvis: som katastrofe og undergang med oversvømmelser og tørke, som eksempelvis i Maja Lundes Blå, David Mitchells Knogleurene eller Silja E. K. Hendersons 1,7 Tipping Point, men også som en ny opfordring til at søge naturens anderledes verden, ofte som bæredygtig modsætning til den moderne civilisations dårlige vaner, fx i Madeleine Hessérus’ Isola, Andrea Hejlskovs Og den store flugt eller Charlotte Weitzes Den afskyelige.

Den ødelæggende udnyttelse af planetens ressourcer og udsigten til en økokatastrofe har lagt sig tungt på forfatternes skuldre, læs bare i Theis Ørntofts Digte 2014, men på trods af al vores magt over naturen har enkelte forfattere også forfægtet vores grundlæggende magtesløshed over for den. Dette ses mest tydeligt i Jeff VanderMeers Udslettelse (1. bind i hans Southern Reach trilogi), hvor det mystiske vilde naturområde ”Area X” viser sig ikke kun at være hinsides menneskelig kontrol og udnyttelse, men også at forandre mennesket til noget andet. Planeten tilhører slet ikke os, den er fremmed og mærkelig, synes VanderMeer at foreslå med et ekko fra H. P. Lovecraft.

I takt med, at vi bliver bevidste om vores egen planetare almagt og vores forestilling fyldes af voldsomme naturkatastrofescenarier, så vokser samtidig nysgerrigheden over for hvordan vi kan opleve os selv som forbundne med planetens ikkemenneskelige liv. Det er den dobbelthed ved livet i den antropocæne tidsalder, som klimalitteraturen skarpt indfanger og udforsker.

Litteraturen er med andre ord et godt sted at begynde, hvis man ønsker at forstå, hvordan vores massive påvirkninger af Jordens natur og klima kan forestilles og fortælles – som samfundsomvæltende katastrofer, som ny naturglæde og flugt fra den CO2-drevne civilisation eller måske som begyndelsen på et helt nyt menneske.

Velkommen til den brogede og spændende verden af klimakriselitteratur!

Se listen over anbefalet klimalitteratur inddelt efter temaer herunder, som også indeholder henvisninger til ældre beslægtet økolitteratur samt selvhjælpsbøger og fag- og debatbøger.

Yderligere links:

Litteratursidens liste over klima og miljø i skønlitteraturen: https://litteratursiden.dk/lister/klima-og-miljo-i-skonlitteraturen

Faktalink: en samling artikler om samfundsrelevante og historiske emner som har bred interesse. Her er et godt sted at begynde, hvis man vil finde artikler om fx klimaforandringer, naturkatastrofer, bæredygtighed, grøn omstilling og menneskets forhold til naturen.

Gale in Context – Global Issues: en engelsksproget samling af aktuelle emner om fx miljø og klimaforandringer. Artiklerne bliver ofte ajourførte og er et godt sted at få et internationalt og mangfoldigt blik på klimakrisens forskellige udfordringer: fra økoturisme og kysterosion til biodiversitet og hvalfangst.

Filmstriben – Bibliotekerne filmtilbud: Se gratis film, kortfilm og dokumentarer med klimarelaterede emner, fx i ”Anthropocene – the human epoch” om menneskets massive indflydelse på planeten Jorden, ”I morgen” om hvordan man som menigmand kan gøre en indsats for klimaet eller ”Dannys Dommedag” om kedelige skoledage, ekstreme temperaturer og grådige monstre.

Cormac McCarthy: Vejen : roman
Af Cormac McCarthy (2008)
I en uhyggelig troværdig vision af vores mulige fremtid kæmper en far og hans søn for at overleve i et USA, som ligger totalt øde hen efter "den store katastrofe". Der er intet tilbage af civilisationen, og de to vandrer planløst afsted, kun holdt oppe af omsorgen og hengivenheden for hinanden
Maja Lunde (f. 1975): Blå : roman