Natureventyr - litterær skattejagt i det fri | Svendborg Bibliotek

Natureventyr - litterær skattejagt i det fri

Maja Lisa Hansen
Foto:Maja Lisa Hansen

Foråret er over os, og nu er der endnu en grund til at putte ungerne i termotøjet og tage dem med ud i den friske luft. Nu er naturen nemlig fyldt med eventyr, af den litterære slags.

Fire steder i Svendborg Kommune kan man nu opleve nogle fantastiske familieeventyr, udformet som spændende skattejagter. Min datter og jeg skulle selvfølgelig prøve et af de nye eventyr og valget faldt på ”Havfruernes mysterium og det magiske kompas”.

Eventyret begynder ved byens fattiggård, hvor Julianne har været nødsaget til at flytte ind. Julliane er kommet til Svendborg i håb om at kunne stikke til søs, men da hun hverken har penge eller erfaring med sejlads, var fattiggården hendes eneste mulighed. Det er en hård tilværelse at bo på byens fattiggård, hvor Julianne må arbejde fra morgen til aften for byens sildebaron. Hun ejer ingenting, for vagterne har taget alle hendes ejendele fra hende, kun en ting er det lykkedes hende at gemme for fattiggårdens vagter, et magisk kompas. En dag modtager hun et brev fra sin bedste ved Jens, der beder hende møde ham på deres hemmelige mødested.

Nu er det op til læseren at finde Julianne og Jens’ hemmelige mødested, for at aktivere det næste kapitel i historien.

Eventyret førte os gennem Svendborgs hyggelige gader fra biblioteket og fattiggården gennem byen og ned til havnen. En dejlig og skøn gåtur, der ender med den smukke udsigt ved Sejlskibsbroen. Om Julianne og Jens får løst havfruernes mysterium og hvad der sker på Sejlskibsbroen, det vil jeg lade være op til jer at finde ud af. Så fyld lommerne med kiks og figenstænger og tag ungerne med på eventyr.

Eventyrene er målrettet familier med børn i alderen 4-8 år. Den brede målgruppe gør at hele familien kan være sammen om eventyret, der vil dog være nogle steder, hvor fortællingen kan kræve uddybende forklaringer til de allermindste.

I fortællingen er der små forslag til forældrene, som de kan vælge at bruge for at give børnene en mere aktiv rolle i fortællingen, enten ved bestemte handlinger eller konkrete spørgsmål til børnene.

Eventyrene er blevet til i et samarbejde mellem Svendborg Bibliotek, Svendborg Kommune og Natureventyr. I finder eventyrene ved at downloade APP’en ”Naturevetyr”.
Se mere her: https://natureventyr.nu/

Af: na