5 stærke tegneserietegnere skaber ny antologi i Svendborg | Svendborg Bibliotek

5 stærke tegneserietegnere skaber ny antologi i Svendborg

Dekorativt billede
Foto:Geir Haukursson

Læs om Svendborg Graphic-projektet med arbejdstitlen Tegnede fortællinger her:

I uge 43 2016 har tegnerne Halfdan Pisket, Karoline Stjernfelt, Adam O., Tom Kristensen og Lars Horneman mødtes i Svendborg om et helt særligt, fælles projekt.  Hele ugen har de boet sammen i det hus, hvor digteren Bertolt Brecht opholdt sig som politisk flygtning i årene 1933-36, og rammerne er ikke helt tilfældige. Hver dag har de fem tegnere nemlig mødtes med fem uledsagede, mindreårige asylansøgere på Asylskolen i Ollerup for, via tolk, at høre deres historier.
Mødet skal munde ud i en antologi med arbejdstitlen Tegnede fortællinger, der bliver udgivet i forbindelse med Svendborg Graphic, Danmarks første festival, der sætter fokus på visuelle fortællinger i tegneserier, spil og animation og løber af stablen 30. januar – 5. februar 2017.

Billeder er et universelt sprog
Idéen til at lade de fem tegnere fortælle de unge asylansøgeres historier opstod i forbindelse med udviklingen af den nye festival Svendborg Graphic. Festivalleder Asbjørn Rune Bourgeat, fra Svendborg Bibliotek er meget stolt over, at fem af landets absolut dygtigste tegneserietegnere bakker op om projektet. Antologien bliver deres første, fælles udgivelse, og projektet viser ifølge festivallederen hvad det er, for muligheder, den visuelle fortælling rummer: ”Tegnede fortællinger giver stemme til en gruppe mennesker, der har nogle vigtige historier at fortælle, men endnu ikke noget dansk sprog at fortælle på. Her kan den visuelle fortælling noget helt unikt. Billeder er et universelt sprog, som vi alle kan forstå” forklarer han.

Halfdan Pisket, der er en af de medvirkende tegnere i Tegnede fortællinger har arbejdet indgående med det at være fremmed i Danmark i den prisbelønnede trilogi Dessertør, Karkerlak og Dansker, som fortæller historien om hans armenskfødte far, der kom til Danmark som fremmedarbejder sidst i 1970-erne.
Kontakt:

Læs mere om Svendborg Graphic på www.svendborg-graphic.dk

Tegnerne i projektet:
Halfdan Pisket (1985) er uddannet på Det Kongelige Danske Kunstakademi.
Han har tegnet og forfattet den anmelderroste og prisbelønnede trilogi ’Desertør’, ’Kakerlak’ og ’Dansker’. I 2015 modtog Halfdan Pisket Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat som en af de første tegneserieforfattere nogensinde.

Karoline Stjernfelt (1993) er uddannet på Seriaskolan i Malmø.
Hun har tegnet og skrevet første bind af sin trilogi ’I morgen bliver bedre’, der handler om Caroline Mathilde, Christian VII og Struensee. Hun har allerede vundet flere priser og er desuden nomineret til Bogforums Debutantpris 2016.

Adam O. (1976) er uddannet grafiker, men har fungeret som selvlært plakat og bladtegner siden sine dage i Ungdomshuset. Han har udgivet tegneserierne ’Ruiner’ og ’Kakofonia’. 2014 blev han nomineret til prisen som Årets journalistiske tegner. Han er desuden fast tegner på Hus Forbi avisen.

Tom Kristensen (1982) er uddannet på Designskolen Kolding.
Han har tegnet den anmelderroste tegneserie ’Made Flesh’ (’Fordærvet’), der vandt prisen for Årets bedste horrorudgivelse. Derudover har han lavet tegninger til flere børnebøger, bl.a. ’Billy smiler rødt’.

Lars Horneman (1966) er en rutineret tegneserieskaber og illustrator, der bl.a. under viser på Billedskolen i Tvillingehallen. I 2014 udgav han det roste og prisnominerede tegneserielangdigt ’Når jeg ikke er til stede’. Fredag d. 28. oktober udkommer tegneserien ’Zenobia’, der er lavet i samarbejde med Morten Dürr.

: Knivsæg : genfortællinger om besættelsen
(2015)
Tegneserie. 42 punktnedslag på besættelsestiden, lige fra nervepirrende modstandsaktioner til mere udramatiske hverdagsepisoder. Bidragene giver tilsammen et godt vue over den aktuelle danske tegneseriescene
Lars Horneman: Modvind